أنا مدمنة واعترف

صورة أرشيفية
صورة أرشيفية
صباح الخير جميعا
انا مدمنة شوبينج لدرجة اني بقيت مديونة للبنك واهلي والفيزا اترفع عليه قضية لعدم السداد او التعثر في السداد .. اتخرب بيتي بجد والمشكلة اني مش بقدر اقاوم احساس الشراء حتي وان كان آخر جنيه في جيبي .. كل اللي حكيتلهم قالولي لازم تتعالجي انتي اصلا عندك اولويات عن الشراء يبقي ازاي انتي كدة وايه اللي وصلك الي الحد دة من عدم تقدير ظروفك المادية ؟

عتاب عتاب عتاب من كل المحيطين وانا احساسي بيهم اني مش طايقاهم حاجة تقرف بصراحة وفعلا انا عارفة اني مدمنة شراء لكن لا املك اي قدرة علي المقاومة .. اعمل ايييييه ؟

فضفضة
محررة الصفحة .. نيفين حجازي
الادمان ليس قاصرا علي المخدرات فقط بل القمار ادمان والشوبنج ادمان والشيكولاتة ادمان والاكل بشراهة احيانا يكون ادمان .. الحل الوحيد هو مقاومة النفس للنزول الي الاماكن التي يتوفر بها كل ما تتمناه نفسي الا في حدود ما احتاج وبالتدريب مرة تلو الاخري ستعتادين علي الترشيد او قبول فكرة ضرورة الشراء.. تكرار منع نفسك من النزول للشراء سيساعدك في البداية ثم تكرار ان تذهبي لهذه الاماكن وتمنعي نفسك من الشراء برضاكي .. لكن احيانا يصل هذا النوع من الادمان الي الخراب والتعرض للمساءلة كما حدث معكي في هذه الحالة عادي جدا ان تستشيري طبيب ويقوم بمعاونتك للحد من هذا الادمان .. لا تستهيني باقتراحي والا ستخسرين اموالا كثيرة ستتعرضي بسببها للتسديد في وقت واحد وهنا مشكلة اخري من نوع اكثر ضرر لك لا قدر الله.